Καλώς ήλθατε στο φόρουμ των Fiestamaniacs
Για να μπορέσετε να δείτε όλα τα θέματα και να συμμετάσχετε, παρακαλώ συνδεθείτε ή δημιουργήστε έναν λογαριασμό.
Σύνδεση

pitbull

Original poster
Maniac Member
May 13, 2010
6,950
1
0
40
παντού και πουθενά
Φώτα Xenon, φωτίζουν ή τυφλώνουν;


Ένα από τα βασικότερα συστήματα ενεργειακής ασφάλειας του οχήματος μας είναι και τα φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω, η σωστή λειτουργία των οποίων κρίνεται αναγκαία για την οπτική επικοινωνία μας με τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου. Αν σκεφτούμε μάλιστα και τους ελληνικούς δρόμους με τον κακό ή και ανύπαρκτο φωτισμό τους σε πολλά σημεία, καταλαβαίνουμε ότι τα φώτα μας, ειδικά αυτά που βρίσκονται μπροστά, θα πρέπει να μας απασχολούν περισσότερο για την πρακτικότητα και ασφάλεια που μας προσφέρουν, παρά για την εμφάνιση και αισθητική τους. Βέβαια, αυτή η προσέγγιση διαφέρει από την πραγματικότητα, μιας και τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ολοένα και πιο έντονο το φαινόμενο των ενοχλητικών φώτων που μας θαμπώνουν ή και μας ζαλίζουν όταν βρεθούμε απέναντι τους, περιορίζοντας μας την όραση, γεγονός που μπορεί να είναι αρκετά επικίνδυνο ορισμένες φορές.


Μιας και οι περισσότεροι απ' εμάς δεν ξέραμε -σήμερα όμως θα μάθουμε- είχαμε λοιπόν την εντύπωση ότι για όλα αυτά τα ενοχλητικά θαμπώματα ήταν υπεύθυνα τα καινούργια φώτα που είναι στην μόδα, γνωστά και ως φώτα Xenon.

Πριν όμως δούμε τι είναι αυτά τα φώτα και πως λειτουργούν θα κάνουμε μια μικρή επανάληψη στο μάθημα της φυσικής και συγκεκριμένα της οπτικής, έτσι ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα κάποιες έννοιες. Μια απ' αυτές είναι η θερμοκρασία χρώματος, η οποία μετράται σε βαθμούς Kelvin και δείχνει το πόσο ερυθρό ή πόσο ιώδες είναι το φως που βλέπουμε. Για παράδειγμα η κοκκινωπή φλόγα από ένα σπίρτο έχει θερμοκρασία χρώματος 1700Kelvin, το λευκό μονοχρωματικό φως από το φλας μιας φωτογραφικής μηχανής έχει 6000Kelvin, το φυσικό φως ημέρας έχει θερμοκρασία χρώματος περίπου 5600Kelvin. Σημαντική έννοια ειναι και η ποσότητα του φωτός που εκπέμπουν οι κάθε είδους λυχνίες (φωτεινότητα), η οποία μετράται σε lumens.

Τώρα μπορούμε να επανέλθουμε στο θέμα μας και να αποφασίσουμε αν θα αλλάξουμε τα φώτα μας και τι πρέπει να προσέξουμε. Οι περισσότεροι “φοράμε” κοινές λάμπες αλογόνου, στις οποίες η παραγωγή φωτός γίνεται με την πυράκτωση νήματος βολφραμίου ενώ υπάρχουν και στοιχεία αλογόνου, κυρίως ιωδίου, το οποίο αυξάνει την αποτελεσματικότητα της λυχνίας, ενώ ταυτόχρονα ελαχιστοποιεί και το μαύρισμα της λυχνίας που προκαλεί το βολφράμιο κατά την εξάτμιση του. Τέτοιες λάμπες παράγουν φως με θερμοκρασία χρώματος 3100-3200Kelvin (λευκό χρώμα που κιτρινίζει), ενώ εκπέμπουν ποσότητα φωτός ίση με 1500lumens.

Με την τεχνολογία των λυχνιών αλογόνου να φτάνει στα όρια βελτίωσης της και το σκοτάδι που υπάρχει στους δρόμους, λογικό είναι να αναζητάμε κάτι καλύτερο. Τι επιλογές έχουμε όμως;

Σύμφωνα με τον υπεύθυνο της εταιρίας Xenon Hellas κ. Τσιρογιάννη Χρήστο, τα συστήματα Xenon HID (High Intensity Discharge) μπορούν να δώσουν περισσότερο φως (3200lumens) από τις κοινές λάμπες αλογόνου, το οποίο πλησιάζει το φυσικό φώς ημέρας. Συνεχίζοντας, μας λέει ότι η λειτουργία τους βασίζεται στο φαινόμενο του βολταϊκού τόξου, κατά το οποίο συμβαίνει εκκένωση υψηλής έντασης και μεταπήδηση του ρεύματος μεταξύ των δυο ακίδων βολφραμίου, που βρίσκονται μέσα στην λυχνία σε ατμόσφαιρα εξαερωμένων μεταλλικών αλάτων. Ουσιαστικά το ευγενές αέριο Xenon χρησιμοποιείται κατά την έναρξη, όπου λόγω της μεγάλης τάσης (της τάξης των 25000Volts) ιονίζεται προκαλώντας αρκετό φως στιγμιαία, επιταχύνοντας έτσι τον χρόνο (60sec) που χρειάζεται η λυχνία για να έρθει στην κανονική λειτουργία της, κατά την οποία η τάση πέφτει στα 85Volts. Όμως, εξίσου σημαντικό με την φωτεινή τους απόδοση, είναι και το γεγονός ότι χρειάζονται μόλις 35Watts για την λειτουργία τους, σε αντίθεση με τα 55Watts που απαιτούνται για τις κοινές λάμπες αλογόνου. Ωστόσο, ο κ Τσιρογιάννης τονίζει ότι οι λυχνίες Xenon HID δεν έχουν καμία σχέση με τις λυχνίες τύπου Xenon, που είναι κοινές αλογόνου με μια αχνή μπλε επίστρωση εξωτερικά και οι οποίες εκπέμπουν πιο λευκό φως (3800-4000Kelvin).


Τα περισσότερα after-market kits περιλαμβάνουν 2 λυχνίες Xenon HID, καθώς και όλο τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό και τις καλωδιώσεις που απαιτούνται για την τοποθέτηση τους.



Στον φωτογραφικό φακό φαίνονται οι ανακλάσεις που δημιουργούνται από μια λανθασμένη τοποθέτηση Xenon HID.



Αν η εφαρμογή τέτοιων συστημάτων γίνεται σωστά, η δέσμη που δημιουργείται είναι απόλυτα ελεγχόμενη και χωρίς ανακλάσεις που θαμπώνουν.



Καλά όλα αυτά, με τα θαμπώματα όμως τι γίνεται τελικά;

Όπως μας λέει ο υπεύθυνος του τεχνικού τμήματος Automotive της Bosch Hellas κ. Παπαγεωργίου Ανδρέας, τα συστήματα φωτισμού Xenon HID, που τοποθετούνται εργοστασιακά στα διάφορα μοντέλα αυτοκινήτων δεν προκαλούν θαμπώσεις, ούτε ζαλίζουν τους απέναντι οδηγούς, μάλιστα διαθέτουν ειδικούς αισθητήρες ύψους έτσι ώστε να προσαρμόζουν το ύψος της δέσμης τους ανάλογα με τις κλίσεις του οδοστρώματος, χωρίς να τυφλώνουν τους απέναντι. Συνεχίζοντας, υποστηρίζει ότι τα aftermarket Xenon HID kits θεωρούνται παράνομα, μιας και σύμφωνα με κανονισμό της Ε.Ε (ECE R48) για την χρήση τους απαιτείται να υπάρχει σύστημα πλύσης, καθώς και ειδικός ρυθμιστής του ύψους της δέσμης, μάλιστα έχει παρατηρηθεί και το φαινόμενο της παράνομης χρήσης της εμπορικής ονομασίας Bosch σε τέτοια kits γεγονός που έχει κάνει την Bosch να κινηθεί δικαστικά. Τέλος μας αναφέρει ότι πρέπει να γνωρίζουμε ότι τα 6000 Kelvin είναι η μέγιστη θερμοκρασία χρώματος που υπάρχει σε αυθεντική λυχνία Xenon HID και ο λόγος δεν είναι ότι δεν μπορεί να κατασκευαστεί λυχνία με μεγαλύτερες θερμοκρασίες χρώματος, αλλά οτιδήποτε πάνω από τις 6000Kelvin δεν είναι αποδοτικό ως φωτιστικό σώμα. Τα περισσότερα εργοστασιακά φωτιστικά σώματα με λυχνίες Xenon HID λειτουργούν μάλιστα σε θερμοκρασίες χρώματος γύρω στους 4300Kelvin.

Βέβαια, τα εργοστασιακά συστήματα φωτισμού με Xenon HID ανήκουν τις περισσότερες φορές στον προαιρετικό εξοπλισμό των οχημάτων και έχουν τιμές της τάξης των 1000ευρώ, ενώ τα συναντάμε στον βασικό εξοπλισμό κυρίως πολυτελών και πιο ακριβών μοντέλων. Αν θέλει όμως κάποιος να επιλέξει κάποιο aftermarket Xenon HID το οποίο να “φωτίζει” σωστά χωρίς να δημιουργεί πρόβλημα στους υπόλοιπους, μάλλον θα χρειαστεί να προσέξει αρκετές τεχνικές λεπτομέρειες.

Τώρα από πλευράς νομιμότητας, όσο και αν ψάξαμε στον ΚΟΚ, φυσικά δεν βρήκαμε κάτι συγκεκριμένο που να αποσαφηνίζει την κατάσταση για τα φώτα Xenon, αλλά και για τις λυχνίες που επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται και τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχουν αυτές. Όπως μας δηλώνει ο κ Μαρής Τεχνικός Διευθυντής του ΙΚΤΕΟ (ΒΙΣΤΑΚΗΣ), το μηχάνημα που κάνει τον ελέγχο άλλωστε δεν μπορεί να γνωρίζει την προέλευση των φώτων μας, απλά ελέγχει αν οι τιμές της φωτεινότητας βρίσκονται μέσα στα όρια που καθορίζονται από το ΥΜΕ.

Τελικά, το μόνο ασφαλές συμπέρασμα στο οποίο μπορούμε να καταλήξουμε είναι ότι πρέπει να αντιμετωπίζουμε τα φώτα του οχήματος μας ως κάτι παραπάνω από ένα επιπλέον αξεσουάρ, άλλωστε το αυτοκίνητο μας δεν είναι χριστουγεννιάτικο δέντρο.

http://www.autocrete.com/reportaz/fwta-xenon.html
 

pitbull

Original poster
Maniac Member
May 13, 2010
6,950
1
0
40
παντού και πουθενά
Με 1.500 ευρώ τα φώτα Xenon είναι ένα ακριβό έξτρα. Πόσο απαραίτητα όμως είναι;


Στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου υπάρχουν μερικά παράδοξα. Αγοράζουμε πράγματα που δε χρειαζόμαστε είτε γιατί κάνουν το αυτοκίνητο να δείχνει καλύτερο, είτε γιατί μας κάνει εμάς να νοιώθουμε καλύτερα.
Κλασσικό παράδειγμα της πρώτης περίπτωσης είναι η σπορ χαμηλωμένη ανάρτηση, που όσο και αν προσθέτει στα οδηγικά χαρακτηριστικά ενός μοντέλου, του κόβει άνεση σε μία χώρα όπου οι δρόμοι έχουν τουλάχιστον μία λακκούβα ανά μέτρο.
Παράδειγμα του δεύτερου είναι τα κάμπριο αυτοκίνητα που παρότι το καλοκαίρι κάνουν οδηγό και επιβάτες σα θερμοσίφωνες, θεωρούνται το απόλυτο αξεσουάρ για τους θερινούς μήνες.
Όμως τα επιπλέον χρήματα που ζητάνε αυτά φαίνονται αμέσως. Πιάνουν τόπο θα έλεγε κανείς ασχέτως με το πόσο ταλαιπωρούν ή όχι. Τα φώτα Xenon όμως; Με τα ίδια λεφτά που ζητάνε οι αντιπροσωπίες για τα φώτα Xenon μπορεί κανείς να προσθέσει όλο τον άλλο εξοπλισμό που θέλει και να του περισσέψουν και ρέστα.
Από 1.000 ως 1.500 ευρώ (αν όχι και περισσότερα στα ακριβότερα μοντέλα), θα μπορούσε να δώσει κανείς για ένα πακέτο εξοπλισμού που περιλαμβάνει το ESP (που πρέπει να θεωρείται ήδη υποχρεωτικό), και αρκετά στοιχεία άνεσης όπως δερμάτινο σαλόνι ή ζάντες αλουμινίου.
Αν τα δώσει για τα Xenon θα αγοράσει πιο ισχυρά φώτα, με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής ενώ σε αρκετά πλέον μοντέλα θα πάρει μαζί τους και την ικανότητά τους να στρίβουν μαζί με το τιμόνι. Μήπως όμως είναι πολλά 1.500 ευρώ για καλύτερα φώτα;
Εξάλλου τα φώτα των αυτοκινήτων σήμερα είναι ήδη πολύ καλά. Αντίθετα με μερικές δεκαετίες πριν που από μάρκα σε μάρκα και μοντέλο σε μοντέλο έβρισκες διαφορές σημαντικές στο πόσο έφεγγαν τα φώτα των αυτοκινήτων, σήμερα τα στάνταρ φώτα αλογόνου παρέχουν άριστο φωτισμό. Με την (τελείως άκυρη αλλά δυστυχώς συνήθη) συνδρομή των φώτων ομίχλης δε, έχουμε την εντύπωση πως κάνουμε τη νύχτα μέρα (τουλάχιστον στον καθρέφτη του μπροστινού).
Άρα τι το καλύτερο κάνουν τα φώτα Xenon; Θα πίστευε κανείς πως το να φέγγουν πιο μακριά ή πιο πυκνά επιτυγχάνεται με άλλες λάμπες ή ρύθμιση πιο ψηλά των απλών φώτων. Όμως τα Xenon έχουν τυπικά διπλάσια φωτεινότητα και τριπλάσια πυκνότητα φωτός. Αυτό σημαίνει πως καλύπτουν μεν την ίδια απόσταση φωτισμού όπως και τα απλά φώτα αλογόνου, όμως σε αυτό το πεδίο τα πράγματα είναι σαφώς πιο φωτεινά και παραμένουν το ίδιο όσο μακριά φτάνει η δέσμη.
Δεδομένου πως στην Ελλάδα μόλις το 14% των δρόμων είναι φωτισμένο, και αυτό μάλλον μέτρια, τα φώτα Xenon αυξάνουν κατακόρυφα την ορατότητα του οδηγού κατά την οδήγηση τη νύχτα. Οι σχετικές έρευνες δείχνουν πως η πιθανότητα αποφυγής εμποδίου στην ίδια απόσταση είναι τετραπλάσια με φώτα Xenon από ότι με απλά αλογόνου.
Άρα λοιπόν αξίζουν τα λεφτά τους; Δεδομένου ότι συνδυάζονται με το υπόλοιπο φωτιστικό και δεν λειτουργούν εξίσου καλά σαν εκ των υστέρων τοποθέτηση, πληρώνουμε για να τα έχουμε ή τα κόβουμε και ρίχνουμε τα λεφτά μας σε κάτι άλλο; Εσείς πως τα βλέπετε τα φώτα Xenon;

http://www.autotriti.gr/data/news/preview_news/91130.asp
 

arkas

Hero Member
Nov 2, 2010
2,000
0
0
45
θεσσαλονικη
www.facebook.com
To κακό είναι οτι κυκλοφορούν πολλοί κάγκουρες με αρύθμιστα xenon στους δρόμους αδιαφορόντας για το αν τυφλώνουν τους απέναντι. Εκτός αυτού 1500 είναι πολλά λεφτά οπότε θα προτιμούσα να τα επενδύσω αλλού (ζάντες, ανάρτηση, ίσως κάποιο πρόγραμμα κτλ.)
Εγώ πάντως αντικατέστησα τις εργοστασιακές λάμπες με osram cool blue και ησύχασα το αποτέλεσμα είναι αρκετά ικανοποιητικό με κόστος μόλις 20e για τέσσερις λάμπες.
 

Κάντε σύνδεση ή δημιουργήστε έναν λογαριασμό για να μπορέσετε να απαντήσετε.

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε μια απάντηση.

Δημιουργία λογαριασμού

Ανοίξτε έναν δωρεάν λογαριασμό. Είναι αρκετά απλό !

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Κάντε σύνδεση

Users who are viewing this thread