Ας κάνουμε ένα μινι τεχνικό για τα λάδια.
5W30 σημαίνει οτι όταν ο κινητήρας είναι κρύος (με το που παιρνει μπροστα) έχει ρευστότητα 5 και όταν ο κινητήρας εχει κανόνική θερμοκρασία (θερμοκρασία λαδιου περίπου 90 βαθμούς) το λάδι έχει ρευστότητα 30.
Όσο πιο μεγάλη ρευστότητα τόσο πιο παχύρευστο είναι ένα λάδι. Σε μερικούς κινητήρες όταν βάλεις χοντρό λαδι (πχ 5W50, ενώ ο κατασκευαστής συνιστά 5W30), το πιο χοντρό λάδι δε φτανει παντού για να λιπάνει όλα τα παρασάνταλα που έχει κάτω απο το ψευτοκάπακο. Γι αυτό και όταν τους βάλουμε χοντρά λάδια άκουμε να κροταλίζουν περισσότερο. Δεν σημαινει απαραιτητα οτι θα χαλάσουν αλλα δεν είναι και οτι καλύτερο.
Πολλοι λένε οτι στην ελλάδα έχει ζέστη το καλοκαιρι και έτσι πρεπει να βάζουμε πιο χοντρα λαδια. Αυτό ισχύει μόνο όταν πραγματικά η θερμοκρασία του λαδίου μας έχει ξεπεράσει τους 90 βαθμούς, οποτε παει περίπατο η θεωρητική ρευστότητα του λαδιού μας. Στο παραδειγμα με το λαδι 5W30 δηλαδή, άν η θερμοκρασία του λαδιού φτασει τους 100 βαθμούς (σε καποια μοτερ φτάνει και τους 120 το καλοκαιρι) τότε η ρευστοτητα ταου λαδιου μας σίγουρα δεν ειναι 30, αλλα λιγότερο. Πόσο λιγότερο? Υπάρχει ένας δείκτης που λίγα λάδια γράφουνε επάνω στην συσκευασία και λέγεται ρευστότητα index. Αυτος δειχνει ποσο γρήγορα πέφτει η ρευστότητα όσο αυξάνει η θερμοκρασία του λαδιού πέρα απο την προβλεπόμενη (90). Συνήθως όσο πιο ακριβό είναι το λάδι τόσο πιο μεγάλο δείκτη ρευστότητας index έχει. Δηλαδή θεωρητικά το πανάκριβο λαδι 5W30, στους 100 βαθμούς θα συνεχίσει να έχει ρευστότητα 30, ενω το φτηνό θα ρίξει την ρευστοτητα του μπορει και δραματικά.
Ελπίζω να μην σας μπερδεψα με όλα οσα εγραψα. ???